در سایت جدید
www.nadalian.com
داستان زندگی
یک هنرمند خاکی:
نوزاد کوچرو - زمان و مکان تولد احمد نادعلیان
احمد
نادعلیان
در شناسنامه ام نوشته
شده که در دوم تیر ماه سال 1342 در شهر سنگسر به دنیا آمدم. البته به گفته
عموهایم این تاریخ تولد صحت ندارد.
بیشتر
|
احمد
نادعليان
نادعلیان
يكي از چهره
هاي شناخته شده هنر محیطی در عرصه بين المللي است.
در حال حاضر اغلب در طبیعت
زندگی میکند،
به گوشه و کنار جهان سفر میکند و در یک
عرصه بین المللی هنر محیطی اجرا میکند.
آثار او
در بیش از
70 کشور دنیا در شرق تا جزایر ژاپن در شمال تا جزایر شمالی فنلاند
در قطب و در غرب تا غربی ترین نقطه امریکا پراکنده هستند.
جهت اطلاعات بیشتر
به سایت
www.riverart.net
مراجعه شود.
در روز 14 نوامبر 2002 میلادی ادوارد لوسی اسمیت در
طی یک سخنرانی در موزه بریتانیای لندن کارهای نادعلیان را معرفی کرد و گفت :
"کارهای نادعلیان در نوع خودش از پیشرفته ترین هستند، خصوصا" روشی که او از
اینترنت استفاده میکند."
ادوارد لوسي اسميت
در سال 2002
در
کتاب
هنر فردا
(Art Tomorrow)
نادعلیان را
در کنار اندی گلدسورثی و کریس بوث یکی از سه هنرمند
برجسته بین المللی هنر محیطی معرفی کرده است.
در سال
2003 آثارش در کتاب اوپن منشر شد.
زمانیکه
نادعلیان جهت شرکت در نمایشگاه اوپن و حجاری صخزه ها به جزیره
لیدو به ایتالیا سفر کرده بود با رابرت مورگان مححق و نوسینده مشهور
تاریخ هنر اروپا ملافات داشت. رابرت مورگان که مسئول انتخاب این نمایشگاه
بود زمانیکه نادعلیان در جزیره لیدو ایتالیا حجاری میکرد شاهد خلق آثارش
بود و در روز افتتاحیه نمایشگاه اوپن ضمن نمايش اسلايد و
معرفي آثار نادعليان گفت: "كارهاي نادعليان توازني و رابطه اي بين
کهن ترين اسطوره
هاي جهاني و جديدترين رسانه ها و فن آوريها را نشان ميدهند".
نادعلیان
از پيشگامان هنر شبكه و اينترنتي است. در سال 2002 ميلادي نشان نت آرت به او تعلق
گرفت و در حال حاضر هزاران بيننده در روز سايتهاي او را ميبينند.
در سال 2003
میلادی او یکی از هنرمندانی بود که برای
معرفی هنر معاصر ایران به دوسالانه ونیز اعزام شد و هنر محیطی
رودخانه را ارائه داد. در این سال
او یکی از هنرمندانی بود که اثرش برای نمایشگاه آب راه های مقدس انتخاب شد.
او همچنین تنها هنرمند ایرانی بود که برای یادواره بشریت انتخاب شد و از
او تقدیر
شد.
گوتفرد يونكر عکاس
آلمانی او
را براي مجموعه عکسهایی با عنوان بهترين هنرمندان معاصر ( كاري در هفت
سال سفر و كار) انتخاب كرده است و درحالیکه نادعلیان در
طبیعت ایتالیا حجاری میکرد از او عکاسی کرد.
در سال
2003 در روز افتتاح نمایشگاهش در موزه کن مارکز اسپانیا در مایورکا تلوزیون
ملی اسپانیا اجرای اثرش را گزارش کرد و با او مصاحبه داشت.
برای سپاس از زحمات مردم اسپانیا در کمک
رسانی زلزله بم چیدمان او در جزیره مایورکا با حضور نماینده رسمی یونسکو به
مردم اسپانیا تقدیم شد.
ايوا مدير مركز و گالري پورتال مايوركا
كارهاي نادعليان را داراي اينگونه توصيف ميكند:
تكريم و احترام محيط طبيعي
تاثيرپذيري از هنر باستاني و عاميانه و
استفاده از آنان براي ايجاد هنر معاصر
توجه به آسيب پذيري انسان در بلاهاي طبيهي و
انساني
استفاده از فن آوريهاي جديد و آزادي بيان
علاوه بر اين او ميگويد دغدغه بنيادي اين
هنرمند ايجاد هماهنگي بين انسان، طبيعت و جهاني است كه ما را احاطه
كرده است.
در سال 2005 در
حالیکه در فرانسه مشغول اجرای مجموعه گنجهای پنهان بود ، تلوزیون فرانسه با
او مصاحبه کرد و فرایند کارش را ثبت کرد.
زندگي و آثار او موضوع
یک فيلم مستند ساخته فیلم ساز ايراني، مجتبي
ميرتهماسب بوده است. علاوه
براین فرایند کار او در طبیعت موضوع کار فیلم سازانی دیگر مثل
فرگاس میکل جان فيلم ساز
اسکاتلندی، كاترين مك دونالد فيلم ساز انگليسي و
وستا ماخ آلمانی بود . علاوه بر اين فعاليتهاي هنري ، آثار و مصاحبه هاي او بارها
در شبكه هاي داخلي ايران و ديگر كشورهاي جهان گزارش شده اند.
در سال
2006 رابرت
مورگان طی نامه الکترونیکی به نادعلیان نوشت: "من بسیار
تحت تاثیر مفهوم آثار شما قرار گرفتم. نشانه هایی که در صبحگاه بر صخرهای
ساحل دریا خجاری میشوند و در طول روز پنهان میشوند. آثار شما فرا مثخوانند
پرسشهای بسیاری در باره زمان، تاریخ، زبان، معنا و مجسمه سازی" "من
احترام بسیاری برای آنچه که شما انجام میدهید قائل هستم و همانطور که پیش
از این در سال 2003 در ارتباط با کار شما متذکز شدم، فکر کار کردن با نشانه
های بدوی یا نشانه های ریشه ای آئینی که منضمن معانی جهانی هستند در این
صحنه مخدوش کنونی بسیار مهم است، و وجه حیاتی هنر امروز است."
در سال
2005 ضمن حجاری سواحل جنوب فرانسه مدال ویژه راماتوئل را زا آن خود ساخت.
. در سال 2005 میلادی جایزه بزرگ دوسالنه بین المللی تاشکند را دریافت کرد.
در زمستان
2005آثارش در موزه سبز امریکا معرفی شد و آقای سام باور در سایت موزه شبز
نوشت: "بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند
احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های
سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها
سهیم کند."
بیشتر
در بهار 2006 میلادی مجله یو تی ان
ای امریکا نادعلیان را به هنرمند محیطی سال انتخاب کرد. در این نشریه
نوشته شده است:
احمد
نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد، همانند یک ماهی مرزهای
بین المللی را میشکند . نادعلیان که خانه اش در منطقه کوهستانی دماوند
ایران است سفرهای متعددی داشته است و پیامهای گرافیکیش را به صورت
حجاری بر روی سنگ در همه قاره ها به جزء قطب جنوب رها ساخته است.
ادامه
در تابستان 2006 میلادی جان کی. گرانده نویسنده و منقد هنری
شاخص هنر محیطی و مجسمه سازی در کانادا مصاحبه احتصاصی با احمد نادعلیان
در نشریه اسپس به چاپ رسانید و در مقدمه مصاحبه نوشت: "نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات
زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او
مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد."
بیشتر
در تابستان
2006 در جشنواره هنر سبز ایتالیا از سوابق نادعلیان در زمینه هنر محیطی تمجید شد.
آثار او در بسياري از مجموعه ها
و كتب بين المللي به چاپ رسده اند.
علاوه براين بارها مطبوعات داخل ايران و ساير
كشورهاي جهان فعاليتهي نادعليان را گزارش كرده اند.
وي تاكنون
20
نمايشگاه انفرادي داشته است و در بيش از
100
نمايشگاه جمعي در
ايران، فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، امریکا، انگلستان، ژاپن، لبنان،
امارات ، ازبکستان، ارمنستان، آذربايجان و ...
شركت كرده است.
منتخب
کارهای محیطی در گوشه و کنار جهان
1395 اجرای هنر محیطی در
کشور
تایلند
1395 اجرای هنر محیطی در
کشور
لهستان
1395 اجرای هنر محیطی در
کشور
جمهوری چک
1395 اجرای هنر محیطی در
کشور
استونی،
1395 اجرای هنر محیطی در
کشور
لتونی،
1395 اجرای هنر محیطی در
کشور
لیتوانی
1394 اجرای هنر محیطی در کشور
ارمنستان
1394 اجرای هنر محیطی در کشور
اکوادر
1394 اجرای هنر محیطی در کشور
برزیل
1394
اجرای هنر
محیطی در کشور آرژانتین
1394
اجرای هنر
محیطی در کشور پاراگوئه
1393 اجرای
هنر محیطی در کشور هند
1393 اجرای
هنر محیطی در کشور
تانزانیا
اجرای هنر
محیطی در کشور
جمهوری زنگبار
اجرای هنر
محیطی در کشور
کنیا
1393 اجرای
هنر محیطی در کشور گرجستان
1392
اجرای هنر محیطی در کشور مالزی
1391
اجرای هنر محیطی در کشور
ژاپن
1391
اجرای هنر محیطی در کشور قبرس
1390
اجرای هنر محیطی در کشور مجارستان - بازی با آب
1390 اجرای هنر محیطی در
اسلواکی
1390 اجرای هنر محیطی در
کشور اطریش
1390 اجرای هنر محیط در کشور
ترکیه
1389 اجرای هنر محیطی در
کشور کره جنوبی - دوچرخه صلح
1389 اجرای هنر محیطی در
کشور چین - کوه جاودان و آب پاک
1388 اجرای هنر محیطی در
کشور روسیه- شنا کردن حلاف جهت آب
1386 اجرای هنر محیطی در
صربستان- ماهی های من از مرزها عبور می کنند
1386اجرای
هنر
محیطی در کشور آفریقای جنوبی – مردم سیاه و سفید
1386 اجرای هنر محیطی در کشور چین – سرزمین اژدها
1386 اجرای هنر محیطی در صربستان - ماهی های من
از مرز ها عبور میکنند
1386 اجرای هنر محیطی در واشنگتن، نیویرک ، کانزاس میزوری، نیو مکزیکو
امریکا مردم سزخ
1386 اجرای هنر محیطی در سواحل امارات متحده عربی
1386 اجرای هنر محیطی در لندن، گلدن ولی استرود و بریستول انگلستان
1386 اجرای هنر محیطی در سواحل و جرایر اطراف استانبول ترکیه
1386اجرای
مجموعه
هنر محیطی
در تاجیکستان – قداست صخره ها
1385
فستیوال هنر سبز منطقه فلورانس
ایتالیا
1385
انجام هنر محیطی با
بنگلادش
1384اجرای
حجاری
در تولون فرانسه در
فستوال آب را تقسیم
کنیم:
نمایشگاه، همایش، کارگاه در ... جنوب فرانسه (تولون)
1384اجرای
مجموعه گنجهای
پنهان در نیویورک و
سیاتل امریکا
1384کارهای
نادعلیان در رودخانه
سن -
هنر محیطی
1383
حجاری
صخره های
پامپلون در خلیج سنت تروپه
1383حجاری
صخره پری
ها در شهر راماتول فرانسه
1383 کارهای محیطی – شستشوی باطن , جزیره مایورکای اسپانیا
1382
نمايشگاه اوپن 2003 در جزيره
ليدو
ايتاليا
1382 کارهای محیطی در کنار رودخانه راین - آلمان
مختصری از شرح حال و سوابق هنری
نادعليان در سال 1342
در سنگسر متولد شد. او فعالیتهای
هنریش را از سال 1356 زمانیکه 14 ساله بود شروع کرد. کارهای اولیه او در مدرسه
اغلب طراحی های طنز آمیز بودند.
او
تا کنون
در
زمينه هاي بسيار متنوعي فعاليت داشته است. در گذشته بيشتر طراحي، نقاشي،
كاريكاتور و عكاسي ميكرد. اما در سالهاي اخير بيشتر در زمينه حجاري ،
چيدمان، هنر محيطي ، كارهاي چند رسانه اي و اينترنتي فعاليت دارد.
نادعليان در سال 1362
وارد دانشکده هنرهای زیبا شد.
بين سالهاي 1363 تا 1368 به تمامي نقاط ايران سفر كرد.
حاصل اين سفرها چند هزار طراحي بود كه دو مجموعه آن در دوران دانشجوئي او به
چاپ رسيدند. علاوه بر
این
وی
در طول سفرهای ایران بیش
از 12 هزار
اسلايد تهيه
کرد
كه در حال حاضر بخشی از
آنها
براي تدريس دروس مختلف نظري در دانشگاه ها استفاده ميكند.
نادعليان در سال 1367 از
دانشكده هنر هاي زيباي دانشگاه تهران در رشته نقاشي فارغ التحصيل شد. در
سالهاي 1370-1369 در موزه ها و مراكز فرهنگي فرانسه مشغول مطالعه تاريخ هنر
ايران و جهان بود
.
سپس
در سال 1370 به
انگلستان رفت و
پس از چند سال زندگی و تحصیل در آنجا
در سال 1375 مدرك دكتراي فلسفه
هنر(Ph.D)
در زمينه تخصصي نقاشي و تزئينات ديواري را از دانشگاه مركزي انگلستان(UCE)
اخذ نمود.
در
سال 1375 پس از اتمام تحصیل به ایران باز گشت
و به صورت محدود مشغول به تدریس در دانشکده های هنری
شد.
از این
سال تا کنون بهار و تابستان را اغلب در منطقه کوهستانی اطراف کوه دماوند
زندگی میکند. زندگی در طبیعت فصل جدیدی در زندگی هنری او بود. تدریجا
از طراحی و نقاشی دست کشید و به کنده نگاری بر روی سنگ روی آورد.
شرح حال و سوابق هنری
کامل نادعلیان
نادعليان از
سال 1376 تا
کنون سفرهای متعددی به کشورهای مختلف جهان داشته
است.
***
كارهاي او ملهم از اساطير باستان و موضوعات نمادين هستند كه
با تفسير و شيوه جديدي ارائه شده اند.
نادعلیان آثار متعددی را
به صورت چندرسانه ای تولید کرده که فقط با رایانه قابل رویت هستند. این
آثار تعامل مخاطب را به همراه دارند. کلیک کردن او چگونگی روایت اثر را
مشخص میکند. آثار که برای نمایشگاه باغ ایرانی ، شاهکارهای نگارگری ،
نمایشگاه قرآن کریم و ... از این دسته هستند.
او همچنین آثار بسیاری
را ارائه داده است که فقط در شبکه اینترنت وجودی مجازی دارند. ایجاد
سفره هفت سین مجازی، نمایش سفره هفت سین به صورت زنده در روزهای سال
نو، نمایشگاه مجازی در کره ماه و اثری به عنوان بیگناهان که واکنش به
کشتار مردم عادی در جنگها و عملیات تروریستی هستند از این دسته هستند.
اجرای نمایش یا سخنرانی
به صورت زنده در شبکه اینترنت بارها توسط نادعلیان تجربه شده است.
كار احمد نادعليان در
نمايشگاه هنر جديد مركب از يك برد بزرگ به ابعاد 45/3. 45/2 بود كه بر
روي آن اعداد 01 به صورت نامنظم چاپ شده بودند. در يك اتاق تاريك يك
پروژكتور قوي قرار داده شده بود كه نور شديدي را به روي پرده اي
تابانده . مخاطبين نمايشگاه كه فقط در روز افتتاحيه چندين هزار نفر
بودند به نوعي هدايت ميشدند كه از كنار اين پرده عبور كنند. تابش نور
بروي بدن آن ها موجب ايجاد سايه بر روي پرده ميشد و از آنجا كه پرده
شفاف بود در پشت پرده بازديد كننده نمايشگاه متوجه عبور سايه ها ميشد.
اين سايه ها با اعداد 01 تلفيق ميشد و در كالبد آن ها به صورت بافت
ديده ميشد.
اگر چه اين تصاوير سايه
هائي از انسان بودند اما شبه بدون جزئيات موجب ميشد كه ابعاد ديگري كه
در رفتار و وجود انسان است آشكار شوند. مخاطبين براي بار اول كه وارد
آن حيطه ميشدند سرگردان بودند و انتظار داشتند چيزي ببينند اما زماني
كه از آن فضا عبور كردند تازه متوجه ميشدند چه خبر است. اما كار به اين
مرحله ختم نميشد . در مقابله پرده هائي كه سايه ديده ميشد يك كامپيوتر
مجهز به
Web Cam
وجود داشت كه سايه هاي درحال عبور را ثبت و به شبكه اينترنت انتقال
ميداد. اما بسياري از مخاطبين دوباره تمايل داشتند كه به پشت ديواره
بروند و يك اجرا داشته باشند ، حتي بچه ها دوست داشتند به نوعي نمايش
اجرا كنند و حتي بازي كنند. فقط در روز افتتاحيه هزاران فريم تصوير
ازاين رويدادها ثبت شد كه شمار بسياري از اين تصوير ها بروري شبكه
انيترنت وجود دارند. اين كار براي نادعليان تمثيلي از خود اينترنت بود،
رقمي شدن و عددي شدن انسان امروز، امروزه ما تصوير مجازي را همزمان از
گوشه و كنار جهان همزمان مي بينيم.
ما امروز در اينترنت
شناختي مجازي از انسان ها داريم كه مبتني بر واقعيت است اما كاملا
واقعي نيست و شايد در اينترنت نيز حذف نوعي هويت ظاهري ابعادي ديگر از
انسان را مطرح ميكند.
صفحاتي كه نادعليان در
شبكه اينترنت طراحي كرده بود توالي زماني رانشان ميدادند . آنها صفحاتي
طولاني بودندكه تصاوير به صورت فريم در كنار هم تكرار ميشدند.
و از
طريق اي اثر از آن جهات تعاملي و دو سويه بود كه حاصل كار شخصي خود
نادعليان نبود بلكه مشاركت مردمي كه عبور ميكردند و هنرمنداني كه اجرا
داشتند به اين اثر ويژگي داده بود.
چاپ اله آب بر ماسه های هرمز
نقاشی با خاک قرمز هرمز
مرزهای جدید
ماهیان در قعر دریای جلال
بحرشان آموخته سحر جلال
ماهیان را بحر نگذارد
برون
خاکیان را بحر نگذارد درون
منتخب
آثار
منتخب سفرها
مرکز پردیس
یاداشتها
جشنواره
ها
|
شرح حال کامل نادعلیان
تماس با ما
Best view, 1024 by 768 display
resolution
Back
To English
|